Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
4.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka Toyota sice stála u zrodu hybridu a elektrifikovaných vozidel obecně v masivním měřítku, naopak v plné elektrifikaci je hodně pozadu. Pod novým CEO se nyní chce více soustředit na elektromobily a rozebrali Teslu Model Y. Nestačili se divit.
zzw30 (227) | 6.3.202310:31
Já pořád říkám, že Tesly jsou konstrukčně ­(co se týče toho elektrického pohonu­) špička, krásně se to dá vidět třeba na YT kanálech WeberAuto nebo Munro Live. Zvídavým lidem rozhodně doporučuju jejich detailní popsané rozborkové videa.
Ale stejně si ji nikdy nekoupím, prostě tablet na kolech nechci.
Odpovědět1  0
Choakinek (1618) | 5.3.202316:28
No ale rozdíl mezi telefony a automobily je zjevný.

V případě mobilů stát nevydal normy např. na velikost displeje ­(EURO X­) a např. nezakázal tlačítka ­(zákaz spalovacích motorů­).

Jinými slovy Teslakolky a další elektromobily tlačí mezi prostý lid politici. V případě telefonů politici žádný netlačili.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4982) | 6.3.20237:58
Tím spíš ale k takovému převratu dojde, ne?
Odpovědět0  1
maraou (483) | 5.3.20239:32
Polovina ridicu ma problem zaparkovat, ne tak nabijet pres noc. BEV infrastruktura se rozsiruje snecim tempem, rozvodne site se rozsiruji jan velmi pozvolne.
I evropska reprezentace zacina preslapavat na miste s ohledem na utnutispalovaku.

Tesla pres svuj raketovy rust v poslednich letech dosahuje relativne zanedbatelne produkce ve svetovem meritku cca 2x velikosti Skoda Auto.

Jini hraci naopak zpomaluji nastup novych BEV platforem ­(VW Trinity­)

V takove situaci cekat, ze dojde k podobnemu prevratu, jako v mobilnim segmentu je ponekud iluzorni.


Odpovědět1  3
Milan Šurkala (4982) | 5.3.202310:36
"I evropska reprezentace zacina preslapavat na miste s ohledem na utnutispalovaku. ­" ­"V takove situaci cekat, ze dojde k podobnemu prevratu, jako v mobilnim segmentu je ponekud iluzorni. ­"

To jsem také zvědav, co z toho vyleze. Že EU možná zatahuje brzdu, neznamená, že ji zatahuje i USA nebo Čína.

"Tesla pres svuj raketovy rust v poslednich letech dosahuje relativne zanedbatelne produkce ve svetovem meritku cca 2x velikosti Skoda Auto.­"

Což je ale poměrně dost. Nevím, jak si představuje ­"nezanedbatelnou­" produkci. V koncernech je Tesla na 15. místě ­(v příjmech dokonce na 11. místě­). Na to pozor. Spousta lidí např. říká, že VW vyrobil 8,5 mil. aut za rok, to ale není pravda. To vyrobil celý koncern VW, samotný Volkswagen je na 4,6 milionu.

Letos by se Tesla měla dostat někam k 1,8­-1,9 mil. aut, což je zhruba velikost Mercedesu, BMW nebo Renaultu, už dnes je Tesla srovnatelná s Audi ­(405 proti 420 tisícům aut za poslední čtvrtletí­). To mi nepřijde jako značky, které mají zanedbatelnou produkci.
Odpovědět1  2
maraou (483) | 5.3.202312:04
Je to 1,5­-2% svetove produkce vozu.

USA i Cina jsou ponekud v rozdilnych situacich. USA ma extremni suburbanizaci, lide ziji v rozsahlych relativne ridce osidlenych domku. U nas by se rekl satelit. Nemaji tam poradne ani chodniky, ani mhd. Takove oblasti byly sto let budovany ­(cilene tlaceny aromobilkami­) tak, aby maximalizovali vyuziti aut. Zajimave video o tematu treba tady https:­/­/m.youtube.com­/watch?v=1ybA4Orh2DE
Ano v podminkach USA to dava smysl, protoze pres noc v domku nabijete a pak muzete pres den fungovat.

V evrope, potazmo v cesku nastesti takova mira suburbanizace neni. Pri hustote siti verejne dopravy a s ohledem na to, ze 7 milionu lidi zije ve meste a 3 miliony lidi bydli v panelaku mate naopak obecne problem auto smysluplne parkovat a nabijet.

Cina potrebuje BEV hlavne kvuli extremnimu znecisteni ovzdusi v obrovskych aglomeracich.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4982) | 5.3.202312:26
"Je to 1,5​­-2% svetove produkce vozu. ­"

Což je poměrně hodně. Ford i Volkswagen dělají asi 6,5 %.

"USA i Cina jsou ponekud v rozdilnych situacich. ­"

A to s tím souvisí jako jak? Psal jste ­"V takove situaci cekat, ze dojde k podobnemu prevratu, jako v mobilnim segmentu je ponekud iluzorni.­" Vy jste tady na základě evropské situace zhodnotil, že k celosvětovému převratu nedojde. Sám jste tu teď řekl, že USA a Čína jsou v jiné situaci, tak se ptám, na základě čeho jste tedy přišel na to, že případná změna v Evropě to tak zásadně ovlivní celosvětově? I kdyby se v Evropě elektrická auta naopak zakázala, přijde o 22 % celosvětového trhu. Myslíte, že by to třeba Teslu položilo?
Odpovědět2  1
maraou (483) | 7.3.202310:26
Trh je komplikovany, segmentovany. BEV je z velke casti tlaceny politickymi rozhodnutimi ­(Evropa, Cina­). Obecne vetsina lidi z toho neni zase tak nadsena. Jediny kdo z toho realne profituje je ten, kdo ma jistotu, ze zaparkuje a levne nabije idealne na vlastnim pozemku.

Nejvetsi automobilky se spis drzi ve strehu a produkuji minimum BEV a preslapuji na miste.
Opravdu si myslite, ze Tesla ze 2% realne vykouzli behem par let zasadni obrat a dorovnat nektery z velkych koncernu, jak to naznacujete na paralele s telefony?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4982) | 7.3.202311:10
"Opravdu si myslite, ze Tesla ze 2% realne vykouzli behem par let zasadni obrat a dorovnat nektery z velkych koncernu, jak to naznacujete na paralele s telefony?­"

Proč zásadní obrat? Stačí, aby pokračovala tak, jak pokračuje, klidně i pomaleji. Uvědomte si, že pokud udrží svůj nárůst produkce ­(což by s dalšími továrnami, spuštěním produkce Cybertrucku neměl být tak velký problém­), tak je letos někde na 1,8­-1,9 mil. aut, a to pokud budu počítat s konzervativním 40% růstem a ne plánovaným 50%, který Tesla z dlouhodobého hlediska zhruba dosahuje ­- je na cca 55% růstu ročně za poslední 3 roky.

Necelé 2 miliony, to se bavíme zhruba o velikosti automobilek, jako je např. Mercedes nebo BMW. Jejich koncerny jsou o něco větší, takže ty by mohly padnout v roce 2024. Celý Renault Group má 2,05 milionu, takže tady také asi padne celý koncern v roce 2024 ­(ale pokud bude padat tak, jak padá, tak možná už letos­). To máme tři docela velké koncerny, které Tesla patrně v roce 2024 překoná. Např. samotný Renault loni vyrobil necelého 1,5 mil. aut, což je jen o 15 % více než Tesla. Nissan je na 3 milionech ročně, ten by mohl padnout tak v roce 2025. Pokud bude dále klesat tak, jak klesá, tak možná ještě dříve ­(jen Renault a Nissan za poslední dva roky spadly o 20­-30%­).

No a jestli opravdu představí Model 2 za nějakých 25 tisíc USD ­(což by při těch šílených maržích, které Tesla má, a těch konstrukčních úsporách, které plánuje, nemuselo být úplně až tak nereálné, i když předpokládám spíše o něco vyšší cenu­), tak ten nárůst může dokonce ještě zrychlit. Takový elektromobil by u nás mohl odpovídat ceně někde okolo 700­-750 tisíc.
Odpovědět0  0
nephilim (46) | 8.3.20238:32
"Takový elektromobil by u nás mohl odpovídat ceně někde okolo 700­­-750 tisíc.­"
A to by pak bylo zajímavé jak by nejen VW Group, ale i další odůvodnili, že jejich EV jsou téměř jednou tak drahá než Tesla. ;)
Odpovědět0  0
maraou (483) | 8.3.202320:56
Jestli oni by s tou produkcí uměleckého díla ve vlastním zájmu neměli radši trochu zpomalit?!
https:­/­/www.idnes.cz­/auto­/zpravodajstvi­/tesla­-volant­-nhtsa­-svolavani­-bezpecnost­-nehoda.A230308_181510_automoto_fdv
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4982) | 8.3.202321:14
Tohle je pěkný průšvih. Nicméně jako obvykle, Tesla v tom není sama. Před pár hodinami ze stejného důvodu udělal svolávačku Nissan ­(a měl ji kvůli padajícím volantům třeba i v roce 2013­). Ford takto v roce 2018 svolával 1,4 milionu vozů, také se našlo několik vozů, kde to opravdu upadlo. Padající volanty stály i za svolávačkou u Mazdy, Hyundai, Subaru... Což pochopitelně Teslu neomlouvá, ale jen tak pro info.
Odpovědět0  0
maraou (483) | 9.3.20237:50
Pekna reserse… chat GPT?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4982) | 9.3.20239:42
Ne, tyhle věci trochu sleduju. Proto je vždy zajímavé, že když se kvůli nějaké svolávací akci strhne kritika na nekvalitu Tesly, lidé se tváří, jako by jiné automobilky neměly problémy, přitom čtu o nějakých problémech ­(a nezřídka zásadních­) u jiných značek téměř denně. O kvalitě Tesly si rozhodně nedělám iluze, určitě bych ji řadil k podprůměru, ale kvůli problémům bych se třeba osobně více bál si koupit Mercedes nebo Ford než Teslu. Např. Fordu nedávno u úplně nových aut upadávala kola s minimálně dvěma reálnými případy, což vyústilo ve výzvě s těmi auty nejezdit ­(a podobně tak to řešila Toyota se Subaru­).
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.